W bieżącym roku szkolnym przystąpiliśmy do programu Wielkopolskiego Kuratora Oświaty „Szkoła przyjazna uczniom”.
Program ten ma na celu promowanie szkół, które stawiają na innowacyjne podejście do edukacji, dbając o komfort psychiczny uczniów, ich zaangażowanie oraz rozwój kompetencji społeczny i obejmuje trzy kluczowe obszary.
Pierwszym z nich jest ocenianie kształtujące. Ocena kształtująca wspiera proces uczenia się, zamiast jedynie podsumowywać zdobyte umiejętności. Jako szkoła biorąca udział w programie zobowiązujemy się:
-wprowadzić system oceniania, który koncentruje się na bieżącym informowaniu uczniów o ich postępach poprzez udzielanie regularnej i szczegółowej informacji zwrotnej na temat postępów ucznia, z naciskiem na rozwijanie jego umiejętności,
-zachęcać uczniów do samooceny i refleksji nad własnym procesem uczenia się, co pozwala na lepsze zrozumienie swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju,
-zapewnić nauczycielom szkolenia z zakresu oceniania kształtującego,
-promować indywidualne podejście do ucznia, uwzględniając jego mocne strony oraz obszary do rozwoju,
-zmniejszyć znaczenie ocen liczbowych na rzecz opisowej informacji zwrotnej, która lepiej wspiera proces uczenia się.
Drugi filar programu, to mediacje szkolne, które stanowią narzędzie do rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny i wspierający rozwój kompetencji społecznych uczniów. Przystępując do programu „Szkoła przyjazna uczniom” zobowiązujemy się do:
– promowania idei mediacji jako pierwszej linii rozwiązania sporów, stawiając na dialog, zrozumienie i kompromis w każdej sytuacji konfliktowej,
– regularnego organizowania warsztatów i szkoleń z zakresu mediacji oraz komunikacji dla uczniów i nauczycieli,
– wprowadzenia szkolnego programu mediacji z udziałem zarówno wykwalifikowanych mediatorów, jak i mediatorów rówieśniczych – uczniów przeszkolonych do rozwiązywania konfliktów wśród rówieśników.
Trzecim filarem programu jest rezygnacja z dzwonków szkolnych i zakłada:
– wzmacnianie odpowiedzialności uczniów za zarządzanie własnym czasem.
– rozwiązania wspierające płynne przechodzenie pomiędzy zajęciami.
– całkowite wyłączenie dzwonków lub też zastąpienie tradycyjnego dzwonka np. muzyką.