
Program Wielkopolskiego Kuratora Oświaty „Szkoła przyjazna uczniom”.
W bieżącym roku szkolnym przystąpiliśmy do programu Wielkopolskiego Kuratora Oświaty „Szkoła przyjazna uczniom”.
Program ten ma na celu promowanie szkół, które stawiają na innowacyjne podejście do edukacji, dbając o komfort psychiczny uczniów, ich zaangażowanie oraz rozwój kompetencji społeczny i obejmuje cztery kluczowe obszary.

Pierwszym z nich jest ocenianie kształtujące. Ocena kształtująca wspiera proces uczenia się, zamiast jedynie podsumowywać zdobyte umiejętności. Jako szkoła biorąca udział w programie zobowiązujemy się:
– wprowadzić system oceniania, który koncentruje się na bieżącym informowaniu uczniów o ich postępach poprzez udzielanie regularnej i szczegółowej informacji zwrotnej na temat postępów ucznia, z naciskiem na rozwijanie jego umiejętności,
– zachęcać uczniów do samooceny i refleksji nad własnym procesem uczenia się, co pozwala na lepsze zrozumienie swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju,
– zapewnić nauczycielom szkolenia z zakresu oceniania kształtującego,
– promować indywidualne podejście do ucznia, uwzględniając jego mocne strony oraz obszary do rozwoju,
– zmniejszyć znaczenie ocen liczbowych na rzecz opisowej informacji zwrotnej, która lepiej wspiera proces uczenia się.
Drugi filar programu, to mediacje szkolne, które stanowią narzędzie do rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny i wspierający rozwój kompetencji społecznych uczniów. Przystępując do programu „Szkoła przyjazna uczniom” zobowiązujemy się do:
– promowania idei mediacji jako pierwszej linii rozwiązania sporów, stawiając na dialog, zrozumienie i kompromis w każdej sytuacji konfliktowej,
– regularnego organizowania warsztatów i szkoleń z zakresu mediacji oraz komunikacji dla uczniów i nauczycieli,
– wprowadzenia szkolnego programu mediacji z udziałem zarówno wykwalifikowanych mediatorów, jak i mediatorów rówieśniczych – uczniów przeszkolonych do rozwiązywania konfliktów wśród rówieśników.


Trzecim filarem programu jest rezygnacja z dzwonków szkolnych i zakłada:
– wzmacnianie odpowiedzialności uczniów za zarządzanie własnym czasem,
– rozwiązania wspierające płynne przechodzenie pomiędzy zajęciami.
– całkowite wyłączenie dzwonków lub też zastąpienie tradycyjnego dzwonka np. muzyką.
Czwarty filar skupia się na wspieraniu rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów, co jest niezwykle istotne dla ich ogólnego dobrostanu i sukcesu edukacyjnego w tym:
Troskę o zdrowie psychiczne
Działania profilaktyczne mające na celu promowanie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia uczniów, w tym w szczególności:
– dni zdrowia psychicznego,
– warsztaty uważności,
– warsztaty emocjonalne,
– spotkania z ekspertami, np. terapeutami czy autorami książek o zdrowiu emocjonalnym.
Wzmacnianie umiejętności współpracy i budowanie dobrych relacji
Organizowanie projektów i zajęć grupowych, które:
– rozwijają kompetencje społeczne i kładą nacisk na rozwijanie umiejętności pracy w zespole, takich jak aktywne słuchanie, podział zadań i wspólne podejmowanie decyzji,
– uczą empatii poprzez rozumienie perspektywy rówieśników i budowanie wzajemnego zaufania,
– promują otwartą komunikację w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.
